Antennerne ude på Holbergskolen
Kulturminister Mette Bock (LA) har i forÃ¥ret sat gang i kampagnen “Antennerne Ude – dine ønsker til fremtidens medieindhold” for at finde ud af hvad den danske befolkning gerne vil have af dansk medieindhold. Samtidig søges der ogsÃ¥ svar pÃ¥, pÃ¥ hvilke platforme der medieindholdet skal være tilgængeligt. Alle svarerne bruges som en indgangsvinkel til de kommende politiske forhandlinger om en ny medieaftale for 2019 og frem.
I forbindelse med denne kampagne tager ministeren pÃ¥ en “generationsrejse” for direkte at møde befolkningen og klarlægge deres ønsker og holdninger til samt brug af det fremtidige danske medieindhold. Derfor kom Mette Bock i dag forbi Holbergskolen i Dianalund for at høre mere om medievanerne hos børn i 3. klasse.
En rejse igennem tiden
Inden eleverne skulle interviewes blev de vist igennem en kort “medie tidsrejse”. Da 3. Ã¥rgangs bedsteforældre gik i 3. klasse var den 1 times Disney i fjernsynet om Ã…RET, derudover 30 minutters børne TV om dage. Da deres forældre gik i 3. klasse havde Disney sneget sig op pÃ¥ 1 time om ugen og 3 timers dagligt børne TV. I dag i 2017 har en 3. klasse mulighed for at se Disney pÃ¥ 3 forskellige Disney kanaler samt mulighed for at navigere imellem 20.000 timers børne TV om dagen. Det er noget af en udvikling der er sket.
3. årgangs medievaner
De fem elever Malthe Merved, Esther Hansen, Caysa Thygesen, Christian Frederiksen og Emilie Cederholm var blevet udvalgt fra 3. årgang af Mariella fra dr ultra, og interviewet af Keld Reinicke til at fortælle om deres medievaner, hvad de brugte allerede, og hvad de ønskede der skulle være mere af eller hvad der kunne være anerledes.
Caysa fortalte blandt andet: “Jeg ser UltraNyt hver dag, det synes min mor ogsÃ¥ er en god idé”, men ogsÃ¥: “Det er ærgerligt at bagedysten bliver fjernet pÃ¥ DR, sÃ¥ jeg skal over pÃ¥ Youtube og finde dem der”. Malthe fortalte om en spilanmelder han følger pÃ¥ YouTube “Det gør jeg pÃ¥ grund af hans humor og at det er pÃ¥ dansk” han ser desuden ogsÃ¥ UltraNyt hver dag ligesom Caysa og Christian.
På trods af alle de nye muligheder de unge mennesker har i dag med YouTube, livestreaming m.m. overrasker det at mange rækker hånden op, da Malthe fortæller han ser Matador om lørdagen med sin mor, og Kultur ministeren efterfølgende spørger ud i rummet hvor mange der ser det.
Forinden er der i oplægget til kampagnen blevet gennemgået hvilke tre frontfigurere der er i det internationale medielandskab, nemlig YouTubes opfinder Jawed, Facebooks grundlægger Mark Zuckerberg og Netflix udvikler Reed Hastings. Disse tre figurer har ifølge oplægget stor magt over hvad der bliver vist, og dermed også stor indflydelse på vores medievaner.
Efter interviewene blev spurgt ud blandt de øvrige elever på 3. årgang om der var andre tanker. Generationsrejsen forsætter rundt i landet til 5 danske byer, forinden Dianalund var Haderslev blevet besøgt hvor aldersgruppen var 10-13år. De øvrige 5 steder vil det være forskellige aldersgrupper der vil være repræsenteret hvert sted.